Maamme rikkaudet -tilaisuus Rovaniemellä syyskuussa

13.9.2022

Kaivoskriittisten yhdistysten 2.–3. syyskuuta järjestämä seminaari ja toritapahtuma Rovaniemellä toi esiin kaivostoiminnan kielteisiä vaikutuksia ympäristölle.

Tapahtuman järjestivät poliittisesti sitoutumattomat yhdistykset Rajat Lapin kaivoksille ry ja Saimaa ilman kaivoksia ry. Pääpuhuja oli europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen.

Lapin yliopiston professori ja Rajat Lapin kaivoksille -yhdistyksen puheenjohtaja Matti Nojonen esitteli ennen julkaisematonta aineistoa Kevitsan avolouhoksen räjäytyspölyistä. ”Satelliittikuvat alueen hangista osoittavat, että pölyt leviävät kymmenien kilometrien päähän, paljon kauemmas kuin kaivoksen omat mittauspisteet yltävät.”

Kaivostoiminnan jäljet näkyvät Nojosen mukaan myös vesi-, lumi-, neulas- sekä naava- ja lupponäytteissä, jotka on kerätty Natura-alueelta kaivoksen pohjoispuolelta ja analysoitu laboratoriossa. Esimerkiksi seuraavien aineiden pitoisuudet olivat näytteissä moninkertaisesti koholla: sulfaatti, kokonaisrikki, kloridi, nitraattityppi, alumiini, kromi, kupari, lyijy ja nikkeli.

”Kun luonnontuotteissa esiintyy näin merkittäviä poikkeamia, myös elintarviketurvallisuuden rajat rikkoutuvat”, Nojonen muistuttaa. ”Onko näiden alueiden sieniä, marjoja, riistaa tai kalaa enää turvallista nauttia?”

Helsingin yliopiston työelämäprofessori, oikeustieteen tohtori Hannele Pokka tiivisti lauantaina monen osallistujan tuntemukset: ”Lainsäädäntöä pitää kehittää niin, että se vastaa aikaa ja ihmisten oikeustajua.”

Järjestäjät olivat pettyneitä siihen, ettei tapahtumaan saatu terveydenhuoltoalan asiantuntijaa puhumaan siitä, millaisia terveysriskejä kaivosten työntekijöille aiheutuu. Matti Nojonen sanoo.

”Alkoi vahvasti haiskahtaa siltä, että kaivoksilla tapahtuvasta altistumisesta erilaisille kemikaaleille ja asbestille ei saa tai voi puhua julkisesti", Matti Nojonen sanoo.

Sen sijaan puhujalavalle nousi aktivisteja toinen toisensa jälkeen: maanomistaja, luonnossaliikkuja, poronomistaja sekä paliskuntien ja saamelaiskäräjien edustajia.

Taltiointi 2.9.2022
Ylläksen Ystävien kaivosasiantuntija Leif Ramm-Schmidtin esitys löytyy noin 53 minuutin kohdalta.
Kaivoskemikaaliesitys Ramm-Schmidt 2.9.2022a.pdf
Miksi lupaprosessit pitkittyvät - case Hannuakinen Leif Ramm-Sch.pdf

Taltiointi 3.9.2022
Ylläksen Ystävien kaivosasiantuntija Leif Ramm-Schmidtin esitys löytyy noin 60 minuutin kohdalta.