Europarlamentaarikko Heidi Hautala vieraili Ylläksellä 25-27.2.2020

4.3.2020

EU parlamentin jäsen ja varapuheenjohtaja Heidi Hautala vieraili 24-26.2 Ylläksellä ja Kaunisvaarassa. Vierailusta on kirjoitettu mm. LuoteisLappi lehdessä ja Kuukkelissa, jutut ohessa.

Heidi Hautala on jättänyt kirjallisen kysymyksen komissiolle koskien Hannukaisen hankkeen YVA-vaiheen puutteita ja koerikastusraportin salaamista. Kirjallinen kysymys komissiolle perustuu Euroopan parlamentin työjärjestyksen sääntöön 138, Kirjallisesti vastattavat kysymykset. Kysymys on esitetty ns. ensisijaisena kysymyksenä, jolloin komission tulee vastata siihen kolmen viikon kuluessa.

Lue Heidi Hautalan Facebook raportti Ylläksen vierailustaan.

Seuraamme mielenkiinnolla, mitä tästä EU-kuviosta seuraa.

Uutena asiana olemme saaneet AVI:lta tietoa, että Hannukainen Mining ei aiokaan toimittaa uutta tietoa helmikuun 2020 loppuun mennessä, vaan ovat saaneet lisäaikaa tämän vuoden kesäkuuhun asti.

Tässä myös linkki prof. Antti Belinskijn ja Niko Soinisen analyysiin Finnpulp-tapauksesta. Siinä on paljon yhtäläisyyksiä Hannukaisen ja Kaunisvaaran hankkeiden kanssa. Näiden kahden kaivoksen yhteisvaikutusavio Muonionjoessa nousee entisestään tärkeämmäksi.