Eero Vapa on vuoden 2023 Ylläksen Ystävä

16.2.2023

Eero Vapa vuoden 2023 Ylläksen Ystäväksi

Ylläksen Ystävät on päättänyt antaa vuosittain kunniamaininnan henkilölle, joka on erityisen ansiokkaasti vaalinut Ylläksen ainutlaatuisuutta ja elinvoimaa. Vuoden 2023 Ylläksen ystäväksi nimettiin Ystävänpäivänä Eero Vapa.

Eero Vapa antoi alkusysäyksen Ylläksen Ystävät ry:n perustamiseen. ”Uudenvuoden aatonaattona 2004 kokoonnuimme porukalla yhden perheen mökille. Voivottelimme asioita, jotka meitä mökinomistajia harmittivat. Eero kuunteli ja tokaisi, että perustakkaa yhistys", kertoo yhdistyksen perustajajäsen Marja Ramm-Schmidt, joka myös luovutti kunniakirjan.

Yhdistys perustettiin heti vuonna 2005. Eero Vapa oli perustamiseen hyvin tyytyväinen. Kuukkeli-lehdestä, jonka päätoimittajana ja kustantajana Vapa tuolloin toimi, tuli yhdistyksen ensimmäinen kumppani. Kuukkeli oli erinomainen kanava kuulua ja näkyä sekä tehdä tunnetuksi meitä mökkiläisiä, joilla on ollut tunturimatkailun alusta alkaen merkittävä rooli alueen kehittymisessä.

Eero Vapalla on ollut monia Ylläksen elinvoimaisuuteen liittyviä intohimoja. Innokkaana suunnistajana hän oli mukana paikkakunnan karttahankkeissa ja turistikarttojen kehittämisessä. Verkko-Osuuskunta Ylläksen Laajakaista oli hänen sydämenasiansa, josta hän kirjoitti Kuukkeliin useita pääkirjoituksia. Osuuskunta perustettiin vuonna 2014 rakennuttamaan valokuituverkkoa Äkäslompolon kylään EU:n tukemalla rahoituksella.

Tällä hetkellä Vapa viettää eläkepäiviä hiihtämällä, erävaelluksilla ja puuhailemalla kotona monenlaisten remonttien parissa.