Ylläksen talvikausi päättyy enenaikaisesti koronavirusepidemian takia

24.3.2020

Talvi Ylläksellä on parhaimmillaan, mutta elämme poikkeuksellisia aikoja. Koronaepidemian johdosta kausi valitettavasti päättyy lyhyeen.

Latujen hoidosta ym. Ylläksen alueella on 23.3.2020 päätetty seuraavaa:

1. Latujen hoito lopetetaan. Viimeiseksi ajetaan 24.3 vielä Aakenuksen ladut.
  2. Myös kävely- pyörä- ja moottorikelkkareittien hoito päättyy
  3. Latukahvilat ovat pääsääntöisesti jo sulkeneet ovensa
  4. Rinteet on suljettu 22.3
  5. Ski-bussin liikennöinti loppui 22.3

Lue selitykset alla olevista tiedotteista. Pelkästään Ylläkselle tuli viikonlopun 21-22.3 aikana 10.000 matkailijaa etelästä. Päättäjien pääasiallisena huolenaiheena on terveyspalveluiden riittävyys Lapissa.

Lapin kuntajohtajat ja Lapin maakuntaliitto vaativat lisäksi hallitusta päättämään ihmisiä kokoavien palveluiden kuten baarien ja yökerhojen sulkemiseksi koronavirusepidemian vuoksi. Samalla kuntajohtajat vetoavat kotimaisiin matkailijoihin, että he siirtäisivät lomansa Lapissa syksyyn tai ensi talveen. Ravintoloiden aukioloon voi siis myös tulla rajoituksia.

Ruokakaupat ovat edelleen auki. Jounin kaupalla on kotitoimituspalvelu, joten jos olet edelleen Ylläksellä, voit tilata ruokasi mökille tuotavaksi.

Latujen ja reittien käyttö on ainakin toistaiseksi sallittua, mutta huomautamme, että ne saattavat muuttua jäisiksi, joten näillä liikkuminen lisää tapaturmariskiä. Noudatathan varovaisuutta, mikäli lähdet reiteille.