Ruskan ystävätilaisuuden aineisto

14.9.2023

Ruskan ystävätilaisuutemme Ylläsjärven koululla keräsi ennätysyleisön, 104 osallistujaa. Illan tähtipuhuja oli maankäytön erikoisasiantuntija Ilkka Vaara Metsähallituksen Lapin Luontopalveluista Rovaniemeltä.

Saimme kattavia tietoja Pallas-Ylläs kansallispuiston kävijämääristä ja sen kehityksestä. Merkittävä kasvupyrähdys otettiin Ylläksen alueella vuonna 2007, josta lähtien kävijämäärät ovat kaksinkertaistuneet siten, että viime vuonna kävijöitä oli lähes 700 000. Pallaksella kävijämäärät ovat pysyneet tasaisena. Pallas-Ylläs onkin Suomen kansallispuistoista suosituin ja myös tutkimuksen näkökulmasta merkittävin. Kooltaan se on kolmanneksi suurin.

Tekeillä oleva Kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelma ohjaa puiston käyttöä seuraavat 10-15 vuotta. Sidosryhmiä on jo kuultu ja arvot määritelty. Suurimmat uhkat luontopainotteisten arvojen toteutumiselle ovat liiallinen kävijämäärä ja ilmaston muutos. Hoito- ja käyttösuunnitelman on määrä valmistua kesällä 2024.

Ilkka Vaaran jälkeen Visit Ylläksen toimitusjohtaja Kati Vehmas kertoi talvireittien kunnossapitohaasteista sekä vapaa-ajan asukkaiden ja kävijöiden mahdollisuudesta tukea reittien ylläpitoa. Siitä lisää Visit Ylläksen sivuilla.

Kaivoskatsauksen aiheena oli tällä kertaa uusi EU-asetus ”Critical Raw Material Act”, jota on kutsuttu myös kaivosyhtiöiden ohituskaistaksi lupa-asioissa. Kaavoituksessa on tiedossa lisää rakentamista mm. Lämpöladun läheisyyteen, eli ehdotuksemme reilummasta suojavyöhykkeestä ei toteutunut.

Lopuksi kuulimme Kittilässä sijaitsevan kumppanimme Tunturikalusteen toimitusjohtajan Taina Kemppaisen esittelyn yrityksestään. Taina muutti yrittäjäksi Kittilään viisi vuotta sitten Viitasaarelta Keski-Suomesta, mutta seutu oli tuttua hänelle lomareissuilta jo pidemmältä ajalta. Tunturikaluste tarjoaa sekä kalusteita että sisustussuunnittelua ja huonekaluille kotiinkuljetuksen aina Äkäslompoloon ja Ylläsjärvelle asti.