Pääsiäisen jäsentilaisuuden aineisto

15.4.2022

Pääsiäisen jäsentilaisuutemme pidettiin 13.4. pitkän tauon jälkeen niin, että kaikki kiinnostuneet olivat tervetulleita paikan päälle Äkäslompoloon. Osallistujia olikin hienosti yli 50.

Tilaisuuden aluksi Tommy Sippo Lapland Hotelsilta kertoi Ylläksen alueen houkutelleen viimeisen parin vuoden aikana ennätysmäärän erityisesti kotimaisia kävijöitä. Nyt myös ulkomaalaiset ovat palanneet. Sama viesti välittyi Visit Ylläksen Kati Vehmaksen esityksestä.  Esimerkiksi yli puolet vuokramökeistä on jo varattu jouluksi. Kati kertoi, että Visit Ylläksen markkinoinnissa kehitetään nyt erityisesti digitaalista markkinointia ja digitaalisia varauspalveluita.  Tavoitteena on myös sujuvoittaa reittimaksujen keräämistä. Visit Ylläksen osakeannin jälkeen Visit Ylläksellä on 86 osakkeenomistajaa, joista yksi on Ylläksen Ystävät. Selkeästi suurin omistaja on Kolarin kunta.

Kaavoituskatsauksessa käytiin läpi Ylläksen Ystävien rooli eri kaavahankkeissa ei meneillään olevassa kaivoskaavassa, Ylläs III:ssa, Röhkömukan kaavamuutoksessa sekä ns. Riemuliiterin kaavassa. Näistä olemme tiedottaneet tarkemmin verkkosivuilla jo aiemmin ja sieltä löytyvät Ylläksen Ystävien kaavalausunnot jatkossakin. Jos jäsenistössämme on asiantuntemusta kaavoitusasioissa, niin osaamiselle on käyttöä, eli hallitukselle saa ilmoittautua!

Leif Ramm-Schmidt päivitti Hannukaisen kaivoshankkeen tilanteen. Mitään mullistavaa ei ole tapahtunut joulukuun lopun jäsentilaisuutemme jälkeen. Kaivosyhtiö on ilmoittanut, että se jättää kaivoslupahakemuksen alkuvuonna 2022, mutta hakemusta ei tähän mennessä ole jätetty. Todettiin, että Suomen oikeusviranomaiset ovat viime aikoina ottaneet tiukemman linjan ympäristönriskejä kohtaan.

Lopuksi esiteltiin vielä lyhyesti uusi yhteistyökumppanimme LaplandHub.